Page 114 - Kurumsal Veri Yönetimi ve Analitiği Koordinatörlüğü Hassas Görev Analizi
P. 114
araştırmacıların erişimine sunulacak şekilde internet ortamında yayınlanmasını teşvik etmektir. Ayrıca bu
sıralama sistemi ile akademisyenleri ve politikacıları akademik bilgilerin paylaşılması, bilimsel
çalışmaların ölçülmesi, performans ve etki gibi konularda web ortamının önemi konusunda ikna etmek
amaçlanmıştır.
Bilim insanlarının ve öğretim üyelerinin web sayfalarında yayınlanan eserlerinin, üniversitenin performansı
hakkında önemli bir payı olduğu görüşü, Webometrics sıralama yönteminin temel gerekçesini
oluşturmaktadır. Web tabanlı sıralama, bibliometrik verilere ve bunlar arasındaki korelasyonların
hesaplanmasına dayalı oluşturulur. Webometrics veritabanı 15.000’den fazla üniversite ve 5.000’den fazla
araştırma merkezinden oluşmaktadır. Büyük listelerinde ise dünyadaki en kaliteli 4.000 üniversite
bulunmaktadır. Uluslararası listelerin dışında birçok bölgesel üniversite de Webometrics listesinde yer
almaktadır. Bölgesel listeler özellikle gelişmekte olan ülkelerin akademik performanslarının dünyada var
olan eğilimle ilişkisini görmelerini sağladığı için ayrı bir önem taşımaktadır.
Webometrics sıralaması, bu alanda var olan diğer sıralama sistemlerinden daha kapsamlı olup, açıklanan
sonuçlara göre üniversiteleri web ortamında yayınlayacakları akademik ürünlerin sayısının ve kalitesinin
artırılması konusunda cesaretlendirmek, yeni web sayfası uygulamalarını ve bu uygulamaları devam
ettirecek düzenlemeleri yapmaları konusunda onlara geri bildirim vermeyi hedeflemektedir. Sıralamanın
ana amacı bilimsel yayınlara ve diğer akademik materyallere elektronik erişimleri desteklemektir.
Webometrics sıralama sistemi alt indikatörleri ve puanlama ağırlıkları Tablo 51’de verilmiştir.
GÖSTERG ANLAMI METODOLOJİ KAYNAK AĞIRLI
ELER K
GÖRÜNÜR WEB KURUMUN WEB SAYFALARINA AHREFS %50
LÜK İÇERIĞI BAĞLANAN HARİCİ AĞLARIN (ALT MAJESTIC
ETKISI AĞLARIN) SAYISI
(NORMALLEŞTİRİLMİŞ VE ARDINDAN
ORTALAMASI ALINMIŞ)
ŞEFFAFLI EN ÇOK İLK 210 YAZARDAN ALINTI SAYISI (İLK GOOGLE %10
K VEYA ALINTI 20 AYKIRI DEĞER HARİÇ) SCHOLAR
AÇIKLIK YAPILAN
ARAŞTIRMA
CILAR
MÜKEMM EN ÇOK 26 KONU KATEGORİSİNİN HER BİRİNDE %40
ELLIK ATIF EN ÇOK ALINTI YAPILAN %10’LUK N&S
YAPILAN DİLİMDE YER ALAN MAKALE SAYISI.
YAYINLAR SON BEŞ YILLIK DÖNEME AİT VERİLER
ALINIR.
TOPLAM %100
Tablo 51: WEBOMETRICS SIRALAMA SİSTEMİ ALT İNDİKATÖRLERİ ve puanlama ağırlıkları
49